Thursday, October 29, 2015

kucing berak merata

apa kakak buat tu?
 tanya seorang budak kepada kakaknya.

halau kucing ni..nanti berak merata.jawab kakak tu.

adik pula menashati kakak. jangan pukul kucing tu. kucing tu binatang kesayangan nabi.

kakak jawab, masalah dik, kucing tu, berak dan kucing merata dalam rumah ni. akak kena basuh sebab kucing yang berak merata ni, bukan adik kena basuh.

kalau kucing ni pandai berak dekat dalam lubang jamban tak pe.

bukan susah adik..susah kakak nanti.


huhu........

kucing haiwan comel dan cute.

sesiapa memelihara binatang peliharaan tak  kira apa nama,lembu,kerbau,itik, arnab,burung ,kucing,anjing dan sewaktu dengannya.

jaga la pemakanan mereka dan kencing berak mereka

kerana ada kisah dimana bapa seorang ulama' bernama badiuzzaman said nursi, bapa nya sentiasa tutup mulut binatang peliharaan kerana beliau tidak mahu binatang mereka memakan tumbuhan orang kampung.


binatang itu khusus untuk makan makanan di tempat yang telah dikhaskan kerana selepas ini.susu, daging daripada binatang peliharaan itu dijadikan sebagai makan minum anak dan mereka sekeluarga.

bimbang makanan itu akan jadi haram.

tengok begitu teliti beliau membesarkan anak sehingga anak beliau menjadi alim dan ulama pada zaman kamal attartuk dan masih berpakaian ulama walaupun ditentang daripada pelbagai peringkat dan sangat zuhud serta masih bertoleransi dengan polis walaupun polis datang menangkap beliau dan seksa beliau.

beliau akan berpesan pada anak murid untuk tidak melawan pihak polis menjalankan tugas mereka sehingga pegawai polis pula merasakan sesungguhnya, orang ini tidak bersalah dan kagum dengan sikap ulama ini.

dan mereka sangat mernghormati ulama ini sekiranya permintaan untuk solat kerana mereka ada membawa ulama ini ke jauh pendalaman tempat untuk dipulaukan kerana pengaruh beliau sangat hebat.

sehinggakan, pengaruh itu menyebabkan dan membangkitkan menentang pemimpin yang sekular.


kerana di persinggahan di padang pasir, air tiada.entah bagaimana ulama ini berwudhu.

pegawai kerajaan  itu sangat muskhil dan sangat takjub kerana ulama ini bertemu atau dengan erti kata lain. ulama ini jumpa mata air atau oasis di padang pasir yang tandus sedangkan sudah umum mengetahui, di padang pasir sukar untuk dapatkan bekalan air.

subhanallah. ada pegawai kagum dan hormat beliau walaupun mereka fikir ulama ini jahat. dan diorang sedar orang ini sebenarnya,tersangat la baik .

sekian sahaja kisah meneganai ulama ini.

beliau menulis kitab risalah annur. sila baca kandungan itu setelah anda ketahuinya.

saranan saya.

sekian

No comments:

Post a Comment