Saturday, June 7, 2014

HUDUD

SAYA NAK CERITA..TOPIK HOT NI.


JAP  ADA KERJA KAT BILIK TERMENUNG


Alhamdulillah...sakit weh sebab makan pedas.

ok ..selamat sudah .kita sambung.


mengenai hudud. kecoh. pelaksanaan oleh parti politik yang ingin menjadikan islam syumul di bumi Malaysia.


ada cakap tak adil sebab ramai orang islam kena potong tangan.

erm. ada jugak cakap.orang kafir tak kena potong tangan la.

macam-macam

tak adil la.

ok. ada pula pihak menyokong cakap. aku lebih suka orang faham hudud potong tangan, sebat jika berzina untuk belum kahwin dan lepas kahwin pula. rejam sampai mati.








hai. ada cakap.terang je ni hukum Allah.hukum Tuhan.mereka tak faham hukum hudud.


bagi saya.kita orang islam. saya pun tak mahir dan sangat jahil tentang hudud laws.


untuk ambil mudah. saya nak tanya ..anda agama apa?


Islam? tak kira la melayu,cina atau india serta kadazan ke apa. selagi muslim saya nak bagitau ni.

bila percaya dan beriman kepada Allah.kita kena buat Allah suruh dan tinggal Allah larang.

tu je jawapan saya masa form 1-5 dalam pendidikan agama islam. secara detail mengenai fikh atau sebagainya saya tak faham. sangat jahil.jahil ni 1000x bodoh.

ok. jadi, buat jela, percaya je dengan janji Allah. hikmah besar buat hukum ni.


tengok brunei. belum sempat buat.50% dan turun kadar jenayah.

tengok dalam kandang cell. jail di malaysia ni.ramai orang mana buat maksiat? 98.2% orang islam melayu.
nah.. apa lagi?

kita marah orang buat jahat. kita nak bunuh je dalam mulut ni cakap. tapi hukum hudud bukan bunuh. tapi...


potong sebahgian je, dan kalau sebat pun.tak dedah aurat. kalau rejam sampai mati pun.semua orang dapat peringatan daripada itu.

hey!. nabi muhamad saw pun tak tergamak nak buat hukum hudud kepada sape yang berzina,

sebab apa? sebab nabi kasih dan tak percaya sahabat buat dosa.


lagipun kena ada saksi la. 4 orang yang solat. bukan solat jumaat je. solat sepanjang hidup.lelaki bukan perempuan jadi saksi.

susah...

tak lojik la hukum hudud ni.bagi saya makin ramai orang buat maksiat ada la kalau fikir hukum hudud ni,


sebab kalau mencuri kena ada kes2 dia. kena tahu jumlah duit curi.

kalau rm10 je.tak jadi masalah. tak kena potong pun, detail perbicaraan dia.

tolong la. kalau fikir lojik mustahil rasanya. tetapi hikmah dia sangat besar. tengok mekah. berapa kadar peratus jenyah? 1% je.

erm. fikir elok.kalau tak nak laksanakan hukum ni seperti tidak percaya pada Allah. sedangkan percaya dan beriman kepada Allah itu adalah no satu dalam akidah umat islam.

dan ada cakap tak percaya orang yang laksanakan hukum hudud ni. hey!

diorang lebih pakar daripada kita. kita yang jahil ni memang tak tahu pasal apa.
jangan sibuk nak cakap tak percaya. korang tak tau,hakim yang adil, sebelum nak buat hukuman.mereka solat hajat,taubat dan qiam. bukan pakar sendiri je.

 hukum hudud bawah syariah la.bukan orang kafir yang jadi tukang mengutuskan. kalau kafir pun mereka telus.

kes jenayah banyak.peguam pun pening nak handle kes.


sini.biar la saya kena dakwa ke apa.

seseorang tu tolak hukum hudud ,ko tau kenapa? sebab dia ada perniagaan arak dan ada kosino . sebab takut orang insaf.perniagaan arak mereka tak laku. so?

korang sokong la mamat tu, sekian,







No comments:

Post a Comment