Sunday, April 13, 2014

ENGKAU macam SAMPAH!!!!

amboi topik. macam tengah marah nampaknya.

Assalamualaikum dan hai.

apa khabar awak yang membaca? dah makan belum? bagaimana dengan iman hari ini berbanding semalam?

sihat tak?

saya nak bagitahu bahawaasanya sampah adalah sesuatu yang tak guna mengikut tajuk ini.

sebenarnya saya nak huraikan kepada anda mengenai sampah adalah sesuatu yang sedang di jadikan sesuatu atau diguna pakai balik kerana faktor tempat pelupusan semakin kurang dan jumlah sampah bertambah berdasarkan ekonomi semakin membangun dan bilangan populasi penduduk di sesebuah negara semakin meningkat


tambahan pula, sisa toksik yang dikeluarkan sekarang berbeza berbanding daripada dulu. sebelum ini sisa toksik dan sampah terdiri daripada gelas dan kaca . begitu sahaja, namun sekarang sisa toksik daripada kilang, atau daripada industri dan pelbagai lagi,termasuk sisa toksik daripada nuklear.

jadi, itu lah projek yang saya akan jalankan. mengahasilkan new energy from waste.

nak hilangkan mengantuk la woit.. wani!!

ada orang menyampuk aku tulis.

okay sambung. jadi sampah itu sangat berguna.

saya nak sarankan pengeluar botol daripada kaca ke gelas atau apa-apa production... kilang apa pun. tak pernah fikir ke buat daripada bahan polimer tu dan tukar semua tu balik pada bahan yang boleh di kitar semula ke apa. dan pastikan product that you all had been produced,please collected it all.

aduh. negara kita ni kan, banyak sampah. huhu. harap government ambil intensif atau pastikan kita pergi mana negara untuk kesedaran sampah ni.

sampah membawa penyakit sebab tu ramai manusia mati sebab nyamuk aedes!

jadi. kesedaran ini perlu kita sama-sama sedar,bagaimana kempen dan cara pembunagan sampah wajib dan perlu.dan manager atau mana-mana konsesi atau syarikat fikir macam mana terbaru untuk kumpul sampah.


antara negara contoh.. Negara Jepun. cara dia .. sangat sistematik. basuh kalau ada sisa dalam sampah. semut pun tak kerumun tempat tu.asing botol,plastik dan bahan asing.

jadi tak busuk pun masa kutip sampah tu.

jadi.saya harap siapa perlu saya utarakan hal ini?

masyarakat? syarikat kutip sampah? government?  atau sape sape la.

jadi,ini perlu kerjasama meluas. ya. seluas-luasnya. sehingga seluruh penduduk tahu benda ini,

siapa main peranan?

em.media? oh.. media asyik tentang kemalangan,musibah,gosip.

hal intellectual kurang. jadi. sampah ini perlu banteras sebaik mungkin.


duit yang saya ada, saya akan buat suatu kajian secara berkelompok untuk kesedaran tentang sampah ni. dan sampah tiada lagi di jalan raya. saya akan buat konsep seperti dosa pahala. kalau buat apa saranan daripada syarikat kami,saya akan bagi duit rm300 sebulan setiap keluarga. dan sesiapa yang buang sampah merata-rata,denda rm300 sekeluarga. sampah itu akan di detect menggunakan kad special,dan rekod itu ada dalam simpanan kami.dan sekiranya sampah itu, tidak ada bersama sampah kami kumpul atau sampah itu berbau busuk, ternyata denda rm300.

idea mengarut, mungkin tidak mustahil suatu hari nanti.

ok nite..kerja sekolah masih tak siap. dan mengantuk jua.

No comments:

Post a Comment